Aistimarkkinointi koskettaa

Lähettäjä: Reino Lantto 03/01/2016

Mitä oikein on aistimarkkinointi ja mitä sillä voidaan saavuttaa? Se on esimerkiksi tuoksuvaa, syötävää tai soivaa suoraa. Se voi inspiroida ja koskettaa syvemmin kuin näyttöruudun katsominen. Sillä voi yllättää ja herättää miellyttäviä tuntemuksia.

Aistimarkkinointi koskettaa

Digitaalinen markkinointi vetoaa ihmisen näköön ja kuuloon. Printtiin perustuva aistimarkkinointi voi inspiroida useampia aisteja. Tuoksuva kosmetiikkanäyte aikakauslehden mukana on vanha ja usein käytetty idea. Mutta miten olisi kissaa miellyttävä tuoksu, joka saa otuksen tarttumaan suorapostiin ja herättää myös kissan omistajan kiinnostuksen?

Kissanhiekkamainos toteutettiin juuri näin onnistuneesti. Kissat eivät voineet vastustaa mainoslehtisen tuoksua ja saivat myös hiekan ostajat innostumaan tuotteesta.

Laihdutusohjelman markkinointi alennuksia lupaavalla suklaalevyllä ei tunnu kovin hyvältä idealta. Hyvin se kuitenkin toimi. Asiakas sai sitä enemmän alennusta kampanjasta mitä enemmän oli jättänyt syömättä tarjoussuklaata!

Painotuote on aina kosketeltava tuote ja hyvin toteutettuna se oikein innostaa asiakasta kääntelemään ja vääntelemään paperia. Tämän todisti jälleen koripallokoulu, jonka koripallon pintaa matkiva esite sisälsi ohjeet pienen pallon rutistamiseen siitä. Moni innostui tekemään palloa ja heittämään sitä roskakoriin. Pallon heittely on hauskaa ja koulu sai uusia asiakkaita.

Katso videoita näistä kampanjoista Postin Aistimarkkinointi-sivustolta.