Fazerin Alku sai lentävän lähdön

 

Lähettäjä: Reino Lantto 26/05/2016


Tausta

Fazerin Alku-puurotuotteiden lanseeraus oli varmasti yksi vuoden 2015 parhaista markkinointikampanjoista. Puuron myynti sai lentävän lähdön monen asian onnistumisen kautta.

Keissi

Fazerin uuden Alku-puuron lanseeraus oli vuoden 2015 paras lanseeraus AdProfit 2015 -kilpailun tuomariston mukaan. Tuomariston mukaan Fazer uudisti puuron roolin. Alku-brändin onnistunut laajennus kilpailtuun puurokategoriaan sai hyvän markkinaosuuden omaleimaisilla ja hyvillä tuotteilla. Katteet per kilo ja kaupallinen tulos ovat omaa luokkaansa. Tuote oli lanseeraussarjan selkeä ja puhdasoppinen voittaja.

Fazer näki Suomen puuromarkkinoilla aukon ja päätti ottaa osansa Alku-puuroperheellä. Koko puuroelämys päätettiin uudistaa tuotteesta pakkaukseen sekä tapaan ajatella ja puhua siitä. Kampanjan tavoitteena oli uudistaa ihmisten rutiineja ja tehdä “tylsästä” puurosta kiinnostava ruoka, jopa puheenaihe.

”Alku-puuro toi Fazerin tuotteet kauppojen puurohyllyyn ensimmäistä kertaa. Uudenlaisen tuoteperheemme ansiosta onnistuimme kasvattamaan puuromarkkinaa, eli lisäämään puuron syöntiä, mikä on mielestämme huikea saavutus. Myös kauppa lähti innokkaasti mukaan tämän perinteisen kategorian uudistamiseen”, kertoo Fazer-konsernin strategiasta ja myllyliiketoiminnasta vastaava johtaja Heli Arantola.

Vuoden suomalainen elintarvike
Lisäksi Fazer Alku Sadonkorjuupuuro valittiin Vuoden suomalaiseksi elintarvikkeeksi 2015 ja se nousi puurokategorian myydyimpien joukkoon.

Fazer valitsi mainostoimisto SEKin lanseerauksen viestintäkumppaniksi. SEK vastasi myös Alku-puurojen mainonnasta ja pakkaussuunnittelusta. Pakkauksesta tuli niin onnistunut, että se voitti kestävän kehityksen palkinnon arvostetussa 2015 Pro Carton ECMA Awards -kilpailussa. Pakkaus sai tunnustusta hyvin houkuttelevasta ulkoasusta ja käytännöllisyydestä. Hiutaleita ei ole pakattu muoviseen sisäpussiin, ja pakkaus suljetaan yhtä kulmaa painamalla.

Pakkauksessa on käytetty Metsä Boardin kartonkia. Graafisen suunnittelun teki Dragon Rouge / SEK & GREY ja toteutuksen AR Carton Oy.