Hyvää juustoa ja markkinointia

 

Lähettäjä: Reino Lantto 12/10/2016


Tausta

Jalasjärveläinen Juustoportti nousi kuluttajan tietoisuuteen kultamitaleita saaneilla erikoisjuustoillaan. Maku on tietysti näiden juustojen päävaltti, mutta yritys on myös osannut markkinoida taitavasti laatua. Näin se on menestynyt kilpailussa halpajuustojen kanssa.
 

Keissi

Juustoportti on 50 vuotta vanha perheyritys. Se on kasvanut viidessäkymmenessä vuodessa pienestä maatilajuustolasta yli 200 henkeä työllistäväksi yritykseksi. Juustoportti aloitti pitkään kypsytettyjen erikoisjuustojen valmistamisen Jalasjärvellä 90-luvun loppupuolella, jolloin tuotteiden kysyntä oli vielä vähäistä. Pitkän hiomisen jälkeen Juustoportti on luonut omantyylisen juustotarjonnan, joka vaikuttaa Keski-Euroopasta katsottuna erilaiselta, puhtaalta ja laadukkaalta.

Käännekohta yritykselle oli vuonna 2014, kun yritys voitti kaksi kultaa Sveitsissä järjestetyssä kansainvälisessä premium-juustojen Käsiade-kilpailussa. Juustoportti sai kultamitalit vuohenjuustojen sarjassa Vuohen viinitarhuri -juustolla ja Juustoportin Vuohen Grand Reserve -juustolla. Tämä aukaisi vientihanat, ja nyt vientiä laajennetaan.

Juustoportin tuotteita on viety aiemmin jo Baltian maihin sekä muualle Eurooppaan, mutta vienti on ollut pientä. Juustoportti vie isoja eriä tällä hetkellä Saksaan, josta erikoisjuustot jaetaan eteenpäin. Myös muualle Eurooppaan neuvottelut ovat pitkällä ja Juustoportti on toimittanut koe-eriä.

Suomessa kultamitalijuustot toivat paljon näkyvyyttä ja saivat kuluttajat maistamaan kalliita, mutta hyviä tuotteita. Juustoportti on luonut juustoilleen tunnettuutta paljolti printtimainonnan avulla.

Vapaan lehmän maito uusi hitti

Juustoportti tekee myös monia muita meijerituotteita kuin juustoja. Vapaan lehmän maidosta tehdyt tuotteet ovat nousseet uudeksi hitiksi. Niiden mielenkiintoiset mainokset ovat keskittyneet siihen, että maidolla ja maidolla on eroa.

Juustoportin maito sai pääpalkinnon Kultainen Kuokka -mainoskilpailussa. Se on Maaseudun Tulevaisuuden 100-vuotisjuhlan kunniaksi järjestetty kilpailu, jossa palkitaan parhaat Suomen maaseutua käsittelevät printtimainokset.

Pääpalkinnon voitti kilpailun Grand Prix -sarjan voittaja, Folk Finland -toimisto mainoksellaan ”Maitolasit”. Palkintoraadin mukaan Maitolasit-mainos vastaa suomalaisen elintarviketeollisuuden haasteeseen, kuinka saada kuluttaja vakuuttuneeksi varsin arkipäiväisen tuotteen arvonlisäyksestä nykypäivän eettisiä arvoja kunnioittavan kotieläintuotannon myötä. Mainoksen tuote, Vapaan lehmän maito esitellään havainnollisesti, selkokielisesti ja positiivisesti. Esille on pantu itse tuote, ei sen itsestään selviä mielikuvia.

Kuvat: Juustoportti.