Kirja ja maitopurkki heräävät eloon

Lähettäjä: Reino Lantto 29/10/2017

Kirjan kansi herää eloon ja kertoo lisää kirjasta mobiilisovelluksen avulla. Maitopurkin kyljessä oleva kuva elokuvasta avaa trailerin älypuhelimeen. Nämä ovat esimerkkejä yleistyvistä sovelluksista, jotka avaavat printistä helposti yhteyden lisätietoon ja viihteeseen verkossa.

Akateemisen Kirjakaupan sovellus tunnistaa kirjan ja avaa verkosta lisätietoja siitä.

Printin ja mobiilin yhdistävät älypuhelinsovellukset ovat tehneet tuloaan jo pitkään, ja nyt on merkkejä niiden yleistymisestä nopeammin. Lehdet, kirjat ja pakkaukset voivat tarjota kuluttajalle jotakin enemmän samalla kun ne tuottavat lisäarvoa niiden tuottajalle.

Helsingin Kirjamessuilla IT-palveluyhtiö CGI ja Akateeminen Kirjakauppa esittelivät uudenlaista asiakaskokemusta kirjallisuuden ystäville. Mobiilisovellus tunnistaa pilvi- ja kuvantunnistusteknologiaa hyödyntäen asiakkaan valitseman kirjan ja tuo teokseen liittyvät lisätiedot puhelimessa tutkittavaksi.

Tunnistetusta kirjasta avautuu puhelimeen näkymä Akateemisen verkkokauppaan, jossa voi tutustua tarkempiin tuotetietoihin ja muun muassa kirjan saamiin vertaisarvosteluihin, jotka ovat tärkeä osa ostopäätöstä. Tunnistuksen yhteydessä kirjan voi skannata omalle lukulistalleen. Jos kiinnostavan kirjan kohtaa muualla kuin kirjakaupassa, kuvatusta ja tunnistetusta kirjasta saadaan näkyviin myös tieto hinnasta ja lähimmästä myymälästä, missä tuote on heti saatavilla.

Toinen kuvantunnistukseen perustuva sovellus tuo Tuntemattoman Sotilaan maistiaisia lisätyn todellisuuden (AR) sisältöinä Valion maitotölkkeihin. Tämä on osa elokuvan markkinointiviestintäkampanjaa, jossa maitotölkkien mainospaikoissa oleva elokuvajulisteiden sarja herää eloon AR-yritys Arilynin kehittämän älypuhelimiin ladattavan applikaation avulla.

 

Valion maitopurkki kertoo lisää Tuntemattomasta Sotilaasta sovelluksen avulla.

Applen uusi puhelin edistää QR-koodeja

Isompien kuvien kuten kirjan kannen tunnistukseen perustuvat sovellukset ovat vaativampia ja kalliimpia kuin yksinkertaisemmat QR-koodiin perustuvat sovellukset. QR-koodin etu on se, että se on jo standardia tekniikkaa, jonka lukuohjelmisto on vakiona useimmissa älypuhelimissa.

QR-koodien käyttö markkinoinnissa ja logistiikassa voi lisääntyä huomattavasti, kun Applen uusi puhelin vihdoin tukee sen käyttöä suoraan kameran avulla. QR-koodia käytetään jo nyt paljon linkkinä printistä verkkoon esimerkiksi mainoksissa ja pakkauksissa. Tähän asti Applen puhelimet eivät ole tukeneet QR-koodin käyttöä, ja sitä varten on täytynyt ladata erillinen sovellus. Nyt Applen uusi käyttöjärjestelmä iOS 11 tukee suoraan QR koodeja, joita voi skannata puhelimen kameralla. Käyttöjärjestelmä tukee suoraan myös NFC-tagien lukemista.

Markkinoijat ovat odottaneet hartaasti Applen mukaantuloa QR-koodien yleistymiseksi. Aasiassa niitä käytetään jo erittäin paljon Android-käyttöjärjestelmällä.