Sisältöä lakanoihin ja myynti kasvuun

Lähettäjä: Reino Lantto 20/09/2015

Finlaysonin rohkean markkinoinnin soisi innostavan muitakin suomalaisia kuluttajatuotteiden valmistajia. Finlaysonin uudet omistajat ovat panneet tuulemaan ja keränneet runsaasti huomiota mm. Tom of Finland -tuotesarjallaan. Brändin kirkastuminen on näkynyt myös myyntiluvuissa.
 

Sisältöä lakanoihin ja myynti kasvuun

Sijoitusyhtiö CapMan myi sisustustekstiilejä valmistavan Finlaysonin mainostoimisto BOB the Robotin perustajille Jukka Kurttilalle ja Petri Pesoselle sekä kolmannelle uudelle omistajalle Risto Voutilaiselle vuonna 2014. Samalla Finlayson myi peitteitä ja patjoja valmistavan Familonin Trading House Eestille.

Uudet omistajat perehtyivät brändin historiaan ja palasivat sanojensa mukaan 180 vuoden takaiseen ajatteluun ja arvoihin – pitkäjänteiseen brändinrakennukseen. Muutos tehtiin olemalla yhtä ennakkoluuloton ja rohkea kuin von Notbeckien suku 1800-luvulla. He rakensivat lähes tyhjästä Tampereelle Pohjoismaiden suurimman teollisen toimijan, loivat oman sosiaaliturvajärjestelmän sekä panostivat vientiin ja kansainvälisyyteen.

”Tällä yrityksellä on niin hieno historia, että se velvoittaa meitä paljon suurempiin tekoihin kuin vain konventionaaliseen toimialageneeriseen markkinoiden seuraamiseen”, Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila kertoi, kun yritys sai Mainostajien Liiton Vuoden Brändinrakentaja -tunnustuksen markkinointiviestinnästään.

Mainostajien Liiton tunnustuksen perusteena on muun muassa se, että Finlayson rakentaa brändiään suunnitelmallisesti ja johdonmukaisesti.

”Finlayson on panostanut kuluttajatutkimuksiin, uudistanut mallistoaan vauhdilla, tuonut markkinoille digitaaliset kodintekstiilit ja tehnyt huomiota herättävää mainontaa. Vauhti ja energia on ollut ihailtavaa ja menestyksen soisi kannustavan muitakin suomalaisia yrityksiä tässä haastavassa taloudellisessa tilanteessa”, toteaa Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.

Lakanat soivat ja viestivät

Finlaysonin kampanjoista eniten on näkynyt Tom of Finland -tuotteiden lanseeraus. Se sai suuren mediahuomion sekä Suomessa että maailmalla. Mallisto on ollut kaupallinen menestys, ja se toi seksuaalisen suvaitsevaisuuden kahvipöytäkeskustelujen aiheeksi. Huomion myötä myös muiden Finlayson-tuotteiden myynti lähti nousuun.

Tom of Finland by Finlayson -malliston lanseeraus valittiin myös Retail Awards -palkinnon saajaksi vuoden markkinointitekona.
Uutta vauhtia tekstiilikauppaan haettiin jo vuonna 2014 Finlayson Plus -tuoteperheellä. Se sisältää kolme tekstiilikuosia ja niihin liittyviä, ilmaisella sovelluksella omaan mobiililaitteeseen ladattavia digitaalisia sisältöjä.

Haavemuumi-kankaasta ommeltuun pussilakanaan sisältyy luettavaa ennen nukkumaanmenoa. Kun kuosia osoittaa mobiililaitteen kameralla, kuosista latautuu Tove Janssonin Muumiperhe Rivieralla -sarjakuvatarina.

Laru-kuosi puolestaan tuottaa rentouttavia luontoääniä kuten puron lirinää ja linnunlaulua.

Puutarha-kuosi on Finlayson-klassikko 1960-luvulta, ja sen takaa löytyy Marttojen kehittämiä iltapalareseptejä.

Tuoteperheen uusin tulokas on Rapurallaa-tuotesarja. Hannele Kiviniemen Rapurallaa-tekstiileihin on upotettu Augmented Reality eli AR-teknologian avulla yhdeksän snapsilaulua, osa suomeksi ja osa ruotsiksi. Joukosta löytyvät muun muassa Helan går, Jos eukkosi kieltää ja Brännvin Vatten.

Laulut löytyvät tuotteista ilmaiseksi ladattavan Finlayson Plus -sovelluksen avulla. Sovellus toimii iOS- ja Android -mobiililaitteissa.
Finlaysonin myynti on viime vuosina laskenut. Uudistusten vaikutus myyntiin ja tulokseen on vielä epäselvä, mutta brändi on joka tapauksessa vahvistunut.

Kuvat Finlayson.

IDEAHAKU - etsi aihepiireittäin.